Arbets- och miljömedicinGöteborg
VGR GU
  • Hem
  • Nyheter
  • Kalender
  • Publikationer
    • Faktablad
    • Rapporter
    • Arbete och hälsa
    • Avhandlingar
  • Utbildningar
  • Verksamhet
    • Miljökemiska laboratoriet
    • Forskning
    • Miljömedicin (VMC)
    • Arbetsmedicin
    • Personal
    • Lediga tjänster
  • Kontakt
    • Hitta till oss

Kategorier

  • Arbetsmiljö
  • Buller
  • Ergonomi
  • Forskning
  • Ljudmiljö och hälsa
  • Medicin
  • Omgivningsmiljö
  • Psykologi
  • Publikationer
  • Säkerhet
  • Verktyg
  • Vibrationer

Nyheter

  • Klimatförändring och hälsa – nytt faktablad
  • Mätning av elementärt kol – EC
  • Nytt faktablad om omgivningsbuller och hälsa
  • Ny rapport – Kvartsexponering och luftvägspåverkan hos snickare inom byggnadsindustrin
  • Forskningsmedel för isocyansyra till AMM
  • Michael Smith har tilldelats Sahlgrenska Academy International Starting Grant
  • AMM-läkare får Svenska Läkaresällskapets Hållbarhetspris 2020
  • Årets postdoc-stöd från AFA Försäkring går till forskare vid AMM Göteborg
  • Arvid Carlsson Award 2020 till forskare vid Arbets- och Miljömedicin
  • Ny kurs – Exponeringsbedömningar för kemiska, biologiska och fysikaliska hälsorisker

Från kalendern

  • Kurs – Belastningsergonomiska riskbedömningsmetoder – med fokus på handintensivt arbete
    15 april 2021
  • Kurs-Medicinska kontroller i arbetslivet
    12 april 2021 - 16 april 2021
  • Virtuell nätverksträff för arbetsmiljöingenjörer i Västra Götaland och Norra Halland
    16 april 2021
  • Webbinarium – Vibrationsskadesyndrom
    23 april 2021

Att arbeta hemifrån – råd för en god arbetsmiljö

2020-04-03
Arbetsmiljö, Ergonomi, Psykologi

Under den aktuella covid 19-pandemin arbetar allt fler hemifrån. Kristina Gyllensten, psykolog, och Stefan Oliv, ergonom, vid AMM ger goda råd.

Att arbeta hemifrån

Det kan vara en omställning att arbeta hemifrån, och det finns några saker som kan vara till hjälp för att skapa en bra arbetssituation.

För arbetstagare kan det vara lämpligt att tänka på följande:

– Sträva efter att bibehålla vanliga rutiner såsom dagsrytm, gå upp i vanlig tid, tid för mat, rast, fritid, vila.
– Försök att arbeta normala arbetstider (lätt att glida på gränser och arbeta senare och senare). Markera att arbetsdagen är slut.
– Kan vara hjälpsamt att skapa yttre rutin för arbete, till exempel sitta på en viss plats hemma, och plocka undan arbetet när arbetsdagen är slut.
– Att jobba hemifrån kan tära på nära relationer. Jobbar din partner också hemma är det bra att diskutera hur ni vill att det skall fungera.
– Socialt stöd på arbetet är viktigt, så försök hålla en regelbunden kontakt med kollegor, till exempel via digitala plattformar, telefon eller promenad.
– Regelbunden kontakt med chef.

För chefer kan det vara lämpligt att tänka på följande:

– Oavsett var arbetet sker så skall det vara en rimlig balans mellan krav och resurser. Diskutera vilka resurser arbetstagarna behöver för att få förutsättningar att göra ett bra jobb hemifrån
– Var tydlig med förväntningar på anställda.
– Håll regelbunden kontakt med anställda, och planera hur den sker bäst, via telefon eller digitala plattformar.
– Var tydlig med vem den anställda ska kontakta om det uppstår frågor eller problem.

Arbetsplatsen i hemmet:

– Att ha en god arbetsmiljö är lika viktig i hemmiljö som på arbetsplatsen.
– Är arbetet hemifrån tillfälligt kan det räcka att ta extra pauser och variera sin arbetsställning, men kommer arbetet att ske i hemmet under en längre tid behöver man göra en generell översyn av hemarbetsplatsen.
– Använder man en laptop är en enkel åtgärd att koppla in ett löst tangentbord och mus samt att ställa laptoppen på något så att bildskärmen hamnar strax under ögonhöjd.
– Se till att ljus från fönster och lampor inte bländar eller ger reflexer i bildskärmen.
– Stolen man sitter i ska ge ett bra stöd i svanken så att man kan sitta upprätt en längre tid.
– Bordshöjden ska vara så att man bekvämt kan få stöd för underarmen när man arbetar med tangentbordet.
– Man kan bli mindre fysiskt aktiv vid hemarbete när man inte går till bussen eller går ut med kollegor på lunchen, så ta gärna en extra promenad eller gör ett pausprogram då och då.

Se  även ”En utmaning att ställa om till distansarbete” där Kristina Gyllensten och Stefan Oliv intervjuas för Göteborgs Universitet.

Arbets- och miljömedicin

  • Besöksadress

  • Medicinaregatan 16A
  • Göteborg
  • Postadress

  • Box 414
  • 405 30 Göteborg
  • Telefon/Fax

  • Mån – fre 08:30 – 11:30
  • Tel: 031 – 342 30 40
  • Fax: 031 – 40 97 28
  • Mail

  • amm@amm.gu.se
  • Hitta till oss

  • Se karta och beskrivning