Lärares psykosociala arbetsmiljö
Vi har genomfört en studie om påverkan på lärares psykosociala arbetsmiljö vid införandet av en metod för att öka trygghet och studiero i skolan. Studien genomfördes i samarbete med folkhälsoenheten i Skaraborg.
I resultatet framkom att lärarna upplevde att de fått ökade resurser för att främja trygghet i klasserna och att de hade fått en bättre samsyn på hur de skulle arbeta för att förebygga kränkningar och mobbning. Dock var det viktigt att de fick organisatoriska förutsättningar såsom tid och resurser för att kunna arbeta med detta område på ett bra sätt.
Studien hade en kvalitativ design och 18 lärare blev intervjuade i fokusgrupper.
I februari presenterade Kristina Gyllensten från AMM och Sara Karlsson, psykologstudent rapporten för över 60 rektorer och skolchefer i Lidköping.
Studien har publicerats som nr. 162 i vår egen rapportserie med titeln:
”Hur lärares psykosociala arbetsmiljö påverkas av deltagande i ett projekt för att förebygga kränkningar i skolan – en kvalitativ studie”