Arbets- och miljömedicinGöteborg
VGR GU
  • Hem
  • Nyheter
  • Kalender
  • Publikationer
    • Faktablad
    • Rapporter
    • Arbete och hälsa
  • Utbildningar
  • Verksamhet
    • Forskning
    • Miljömedicin (VMC)
    • Arbetsmedicin
    • Personal
  • Lediga tjänster
  • Kontakt
    • Hitta till oss

Kategorier

  • Arbetsmiljö
  • Buller
  • Ergonomi
  • Forskning
  • Ljudmiljö och hälsa
  • Medicin
  • Omgivningsmiljö
  • Psykologi
  • Publikationer
  • Säkerhet
  • Verktyg
  • Vibrationer

Kategorier

  • Arbetsmiljö
  • Buller
  • Ergonomi
  • Forskning
  • Ljudmiljö och hälsa
  • Medicin
  • Omgivningsmiljö
  • Psykologi
  • Publikationer
  • Säkerhet
  • Verktyg
  • Vibrationer

Nyheter

  • Ny VMC-rapport om magnetfält vid laddning av elektriska bussar
  • Nätverksträff Fallolyckor
  • Nyhet – bullerdosimetrar för uthyrning
  • Ny rapport om miljömedicinsk bedömning av PFAS i enskilda brunnar
  • AMM-klinikernas mät- och analysutbud hittas även på FHV-metodik
  • Miljökemiska laboratoriet erbjuder nya analysmöjligheter
  • Ingen koppling mellan höga halter av PFAS och ökad bröstcancerrisk
  • Anmälan till kursen Medicinska kontroller i arbetslivet är öppen
  • Psykisk ohälsa och suicid i byggbranschen
  • Ny rapport om exponering för isocyansyra (ICA)

Från kalendern

  • MEBA-Medicinska kontroller vid ergonomiskt belastande arbete
    15 maj 2025 - 22 maj 2025
  • Nätverksträff Fallolyckor
    11 juni 2025
  • Grundkurs för bullermätningar i arbetsmiljön
    16 september 2025

Ny rapport om sjuksköterskor och undersköterskors arbetsmiljö under Covid-19

2023-06-16
Okategoriserade

Projektet har undersökt upplevelser av arbetsmiljö och hälsa bland sjuksköterskor och undersköterskor på en infektionsavdelning, under Covid-19-pandemin. Syftet var att få fördjupad kunskap och dra lärdomar av personalens erfarenheter. Nio undersköterskor och sjuksköterskor intervjuades om sina upplevelser. Resultaten från den tematiska analysen resulterade i sex huvudteman, och indikerade att det var viktigt med tydlig och kontinuerlig information och kommunikation med personalen vid snabba förändringar av vårdrutiner. Resultaten indikerade också att det var  viktigt med återhämtning på och efter arbetet för att hantera de höga kvantitativa och emotionella krav som fanns under pandemin, och att socialt stöd, från chef och kollegor, verkar ha varit en väldigt viktig resurs för att hantera en sådan extraordinär arbetssituation som uppstod under Covid-19-pandemin.

Ladda ned och läs rapporten här.

Arbets- och miljömedicin

  • Besöksadress

  • Medicinaregatan 16A
  • Göteborg
  • Postadress

  • Box 414
  • 405 30 Göteborg
  • Telefon/Fax

  • Mån – fre 08:30 – 11:30
  • Tel: 031 – 342 30 40
  • Fax: 010 – 435 75 00
  • Mail

  • amm@vgregion.se
  • Hitta till oss

  • Se karta och beskrivning
Webbyrå i Göteborg, logotyp - 2Creative