Omfattande studie om förskolebarns ljudmiljö
Forskning på förskolepersonal visar att barns beteende påverkas av ljudmiljön på förskolan och vi vet sedan tidigare att barn på förskolor utsätts för högre ljudnivåer än vad de vuxna gör. Vi vet också att förskolelärare löper ökad risk för hörselrelaterade symtom som ljudtrötthet och ljudöverkänslighet. Mätningar har vitsat att barn exponeras för upp till 4-8 decibel högre ljudnivå på förskolan än de vuxna och ljudnivåerna överskrider i vissa fall Arbetsmiljöverkets insatsvärden för arbetsplatser (som förskolebarn dock inte omfattas av). En direkt följdfråga blir: Finns det risk att barns hörsel skadas av att vistas på förskolan?
Barn, liksom personer med hörselskador eller annat modersmål, har svårare att urskilja tal och det kräver en större ansträngning för dem att lyssna när det finns andra ljud runt omkring. Samtidigt befinner sig förskolebarn i en tidpunkt i livet när de just ska utveckla färdigheter för språk, tänkande, känslomässig medvetenhet, och när mönster för socialt beteende och hanterande av svåra situationer befästs. Det är därför viktigt att förskolan har en ljudmiljö som stödjer verksamheten och underlättar det utvecklingsarbete som barnen gör.
Studien SPACE (stödjande akustik i förskola ur ett barnperspektiv) som vår ljudmiljögrupp fått finansiering för involverar drygt 30 förskolor och runt 330 barn. En av styrkorna med studien ligger i att flera metoder för mätning används parallellt. Rumsakustik, ljudnivåer och temporär hörselpåverkan kommer mätas. Psykoakustiska parametrar på inspelningar utvärderas och med hjälp av enkätintervjuer fångas barnens egna upplevelser av ljudmiljön. Ljudexponeringen mäts per enskilt barn med exponeringsmätare som fästs på barnens axlar under den tid de är inomhus. Barnens hörselförändringar följs för att se om deras hörsel förändras under en vecka. Dessa olika mätningar kommer att ge ett bra underlag för att jämföra skillnader mellan enskilda barn i ljudexponering, upplevelser och konsekvenser, samt skillnader mellan förskolorna. Utformningen av förskolerum och hur de är möblerade kommer att jämföras mellan de olika förskolorna för att se om, och till vilken grad det påverkar ljudmiljön för barnen.
Shu Shan som är besökande doktorand hos oss från Tianjin University of China har forskat om återhämtande ljud för barn och om återhämtningen skiljer sig mellan barn och vuxna. Det verkar som att mänskliga röster och gärna uppspelta röster är ljud som barnen tycker om. Kognitiva tester bekräftar dock inte att dessa typer av ljud fungerar återhämtande för barnen utan det är, liksom för vuxna, lugna naturljud och musik som fungerar bäst.
Vår medarbetare Julia Winroth, postdok, poängterar att ett av målen med studien är att bygga kunskap om hur den fysiska utformningen av förskolorna påverkar barnens ljudmiljö och utifrån det utveckla akustiska krav och rekommendationer på förskolors utformning och inredning. Hon hoppas därför att studien ger konkret information om effekter av möblering och dimensionering av rum.
SPACE finansieras med 2 900 000 kr från FORMAS. Projektgruppen utgöras av våra medarbetare Kerstin Persson Waye, Julia Winroth och Mikael Ögren, samt Dag Glebe från RISE, Shu Shan från Tianjin University of China och Karin Loh och Janina Fels från RWTH Aachen University.
Läs mer om forskargruppens arbete på www.amm.se/ljudmiljo