Arbets- och miljömedicinGöteborg
VGR GU
  • Hem
  • Nyheter
  • Kalender
  • Publikationer
    • Faktablad
    • Rapporter
    • Arbete och hälsa
  • Utbildningar
  • Verksamhet
    • Forskning
    • Miljömedicin (VMC)
    • Arbetsmedicin
    • Personal
  • Lediga tjänster
  • Kontakt
    • Hitta till oss

Kategorier

  • Arbetsmiljö
  • Buller
  • Ergonomi
  • Forskning
  • Ljudmiljö och hälsa
  • Medicin
  • Omgivningsmiljö
  • Psykologi
  • Publikationer
  • Säkerhet
  • Verktyg
  • Vibrationer

Kategorier

  • Arbetsmiljö
  • Buller
  • Ergonomi
  • Forskning
  • Ljudmiljö och hälsa
  • Medicin
  • Omgivningsmiljö
  • Psykologi
  • Publikationer
  • Säkerhet
  • Verktyg
  • Vibrationer

Nyheter

  • Ny rapport om luft och miljö
  • Betydelsen av trångboddhet och låg socioekonomi för spridningen av covid-19 över tid och geografiska områden
  • Regional arbetshälsorapport: Arbetsrelaterad död i Västra Götaland och Halland
  • Vibrationsexponering och besvärsförekomst inom ett företag i rivningsbranschen
  • Orienterande mätning av bly i luft och blod på en skyttebiograf
  • Svensk checklista för tjänstbarhetsbedömning vid dykeriarbete
  • Hovslagares exponering för rök, buller och belastningsergonomi
  • Vibrationsexponering och besvärsförekomst inom ett företag i rivningsbranschen
  • Ny rapport – Projekt för att förbättra arbetsmiljön i Västlänken
  • Studie om bullerkartläggningar

Från kalendern

  • Basgrupp Sydväst för ST-läkare inom Arbetsmedicin
    1 september 2023
  • Webbinarier vid AMM
    1 januari 2003 - 31 december 2023
  • Kurs – Medicinska kontroller i arbetslivet
    18 mars 2024 - 22 mars 2024

Lärares psykosociala arbetsmiljö

2019-03-13
Arbetsmiljö, Forskning, Publikationer, Verktyg

Vi har genomfört en studie om påverkan på lärares psykosociala arbetsmiljö vid införandet av en metod för att öka trygghet och studiero i skolan. Studien genomfördes i samarbete med folkhälsoenheten i Skaraborg.

I resultatet framkom att lärarna upplevde att de fått ökade resurser för att främja trygghet i klasserna och att de hade fått en bättre samsyn på hur de skulle arbeta för att förebygga kränkningar och mobbning. Dock var det viktigt att de fick organisatoriska förutsättningar såsom tid och resurser för att kunna arbeta med detta område på ett bra sätt.

Studien hade en kvalitativ design och 18 lärare blev intervjuade i fokusgrupper.

I februari presenterade Kristina Gyllensten från AMM och Sara Karlsson, psykologstudent rapporten för över 60 rektorer och skolchefer i Lidköping.

Studien har publicerats som nr. 162 i vår egen rapportserie med titeln:
”Hur lärares psykosociala arbetsmiljö påverkas av deltagande i ett projekt för att förebygga kränkningar i skolan – en kvalitativ studie”

Arbets- och miljömedicin

  • Besöksadress

  • Medicinaregatan 16A
  • Göteborg
  • Postadress

  • Box 414
  • 405 30 Göteborg
  • Telefon/Fax

  • Mån – fre 08:30 – 11:30
  • Tel: 031 – 342 30 40
  • Fax: 031 – 40 97 28
  • Mail

  • amm@amm.gu.se
  • Hitta till oss

  • Se karta och beskrivning